| Forum | Search | Members | Gallery | Calendar | Home

Welcome, Guest [ Login | Register ]


RE: Revolutionair !!nieuwe verbrandings(-diesel) motor : trillings vrij / zonder leibaankrachten NEANDER


Forum
- Nederlandse Tractor Pulling Forum



  Create answer | Back to Forum
by Sled on Nov. 07, 2008 15:29

Junkers is vooral gekend voor zijn tweetakt-diesel motoren. (Onder motoren-verzamelaars. Maar verzamelaars van militaria zullen Junkers eerder kennen van het angstaanjagende StuKa vliegtuig uit de 2e Wereldoorlog, en loodgieters monteren nog dagelijks Junkers gasboilers).
Opvallend aan een Junkers motor is het feit dat in 1 cilinder 3 zuigers gebruikt worden, en 3 drijfstangen.
De motor heeft geen kleppen, wel gleuven in de cilinderwand.
De onderste zuiger (komt omhoog tijdens de compressie) opent en sluit de uitlaat, en wordt door 1 zuigerstang aangedreven.
De middelste zuiger (komt omlaag tijdens de compressie) opent en sluit de inlaat, en wordt door 2 lange zuigerstangen aangedreven.
De bovenste zuiger is op de middelste gemonteerd, en werkt in een breder gedeelte van de cilinder, dat door de cilinderkop afgesloten wordt en zo een compressor voor de inlaatlucht vormt. Dit type motor was de eerste succesvolle snellopende diesel, begin de jaren ‘40.

Er zijn niet zeer veel Junkers motoren meer bekend, maar dit type motor werd ook door CLM in Frankrijk (Compagnie Lilloise de Moteurs) in licentie gebouwd. Er zijn vrij veel CLM motoren bewaard, als stationaire motor, of als voertuigmotor in bijv. de Latil bosbouw-tractor. CLM is vrij berucht voor zijn moeilijk starten, bij Junkers was dat nooit een probleem.
http://jdeklerck.tripod.com/engines_n.htm#Junkers

Rating:
Web search, Forum search for Revolutionair nieuwe verbrandi ...

Replies




Privacy Policy | Get your own free Forum at ForumRomanum